TA STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIE

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

REKRUTACJA PYTANIA I ODPOWIEDZI

Najczęściej zadawane pytania przez rodziców

 

  1. W jakich godzinach otwarte jest przedszkole?

Publiczne Przedszkole Małe Talenty otwarte jest w godzinach 6:45 – 17:00.

 

  1. Kiedy będzie możliwość pobrania wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola?

 

28 lutego 2022 r..

 

  1. Ile preferencji przedszkoli mogę wybrać w naborze?

 

3 placówki.

 

  1. Czy wystarczy wypełnić wniosek elektronicznie?

 

Nie. Należy jeszcze wniosek wydrukować, podpisać (wymagany podpis obojga rodziców) i dostarczyć wraz ze stosownymi dokumentami potwierdzającymi spełnienie kryteriów do placówki pierwszej preferencji.

 

  1. W jaki sposób uzyskać login i hasło z systemu Nabór?

 

Dane do logowania w systemie nabór uzyskuje się poprzez elektroniczne wypełnienie formularza wniosku, wówczas pop wygenerowaniu wniosku na jednej ze stron widnieje login i hasło.

 

  1. Czy do wypełnienia wniosku o przyjęcie do przedszkola potrzebna jest rejestracja dziecka na stronie https://nabor.pcss.pl/komorniki ?

 

Nie, ponieważ dziecko rejestrowane jest w systemie po wygenerowaniu wypełnionego wniosku. Wygenerowany i podpisany przez obojga rodziców wniosek należy dostarczyć do placówki pierwszej preferencji.

 

  1. Czy kolejność złożenia wniosku ma wpływ na wyniki rekrutacji”

 

Nie. Na wyniki rekrutacji ma wpływa tylko liczba uzyskanych punktów.

 

  1. Czy w rekrutacji do przedszkola obowiązuje rejonizacja?

Nie.

 

  1. Czy rekrutacja do przedszkola odbywa się do grup wiekowych?

 

Nie. Rekrutacja odbywa się na wolne miejsca w przedszkolu bez podziału na grupy wiekowe.

 

 

  1. Czy dzieci spoza Gminy Komorniki mogą brać udział w rekrutacji do przedszkola?

 

Kwestię tę reguluje zapis ustawy Prawo oświatowe:

Art.131.1. Do publicznego przedszkola, oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze danej gminy.

Dzieci spoza gminy Komorniki mogą zostać przyjęte po zakończeniu rekrutacji zasadniczej i uzupełniającej, jeśli przedszkole posiada wolne miejsca.

 

  1. W jakim wieku musi być dziecko, aby uczestniczyć w rekrutacji?

 

Kwestię tę reguluje zapis ustawy Prawo oświatowe:

Art. 31.1 Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego.

 

Postępowanie rekrutacyjne na rok szkolny 2022/2023 dotyczy dzieci z roczników
2016-2019.

 

  1. Czy dzieci 2,5 letnie mogą brać udział w rekrutacji do przedszkola?

Kwestię tę reguluje zapis ustawy Prawo oświatowe:

Art.31.3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

Dzieci 2,5 letnie nie mogą brać udziału w rekrutacji, gdyż dziecko uzyskuje prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 3 lata. Natomiast dzieci 2,5 letnie mogą zostać przyjęte po zakończeniu rekrutacji zasadniczej i uzupełniającej, jeśli przedszkole posiada wolne miejsca.
System informatyczny NABÓR w rekrutacji, która rozpocznie się 28 lutego br. nie będzie brał pod uwagę wniosków o przyjęcie dzieci urodzonych w 2020 r.

 

 

  1. Czy wniosek o przyjęcie dziecka do przedszkola musi być podpisany przez obojga rodziców?

 

Tak, jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.

Podpis nie będzie wymagany, gdy jeden z rodziców został pozbawiony władzy rodzicielskiej lub gdy jego władza rodzicielska została ograniczona do danego zakresu spraw.

W przypadku braku zgody rodziców (podpisu obojga) konieczne jest rozstrzygniecie sądu opiekuńczego.

 

 

  1. Czy dziecko ma obowiązek leżakowania w przedszkolu?

Dzieci w przedszkolu spędzają czas bardzo intensywnie, mają wiele zajęć edukacyjnych, ale także uczą się podczas wspólnej zabawy z rówieśnikami. Po tak intensywnych zajęciach, odpoczynek jest konieczny, zwłaszcza dla dzieci 3 letnich. Układ nerwowy dziecka nie jest w stanie funkcjonować „na wysokich obrotach” przez cały czas spędzony w przedszkolu. Nauczyciele w przedszkolu nie zmuszają dzieci do snu. W czasie, kiedy część dzieci zasypia, inne dzieci mogą odpoczywać na poduszce, słuchając spokojnej muzyki, bajek, kołysanek. To także pozwoli im zregenerować siły witalne. W grupach młodszych (3-latki) dzieci korzystają z leżaków, natomiast w starszych grupach jest to moment wyciszenia
i relaksu.

 

  1. Czy dzieci codziennie wychodzą na dwór?

Realizując podstawę programową oraz dbając o prawidłowy rozwój dzieci, przedszkolaki przynajmniej raz dziennie wychodzą na świeże powietrze. Brak wyjścia na dwór może być spowodowany jedynie bardzo niekorzystnymi warunkami pogodowymi.

Dlatego zwracamy szczególną uwagę i kierujemy prośbę do rodziców o zapewnienie odpowiedniego ubrania dzieciom.

 

  1. Czy dzieci posiadają ubezpieczenie w Przedszkolu?

Przedszkole nie zapewnia grupowego ubezpieczenia dla dziecka. Rodzice mogą wykupić we własnym zakresie.

 

  1. Co wchodzi w skład wyprawki dla przedszkolaka?

Wyprawka dla przedszkolaka:

  • poduszeczka i kocyk do leżakowania(3-latki podpisane i najlepiej znane już      

     dziecku)

  • buty łatwe do zakładania(podpisane) 
  • zapasowe rzeczy w woreczku z materiału(podpisane)

 

  1. Czy można obejrzeć przedszkole?

W związku z sytuacją pandemiczną w kraju, w tym roku nie organizujemy Drzwi Otwartych w tradycyjnej formie. Przedszkole można obejrzeć w formie „Wirtualnego spaceru” oraz przeglądając Galerię ze zdjęciami na stronie internetowej.

 

  1. W jaki sposób przebiega adaptacja. Czy rodzice mogą przebywać z dzieckiem na terenie przedszkola?

Zajęcia adaptacyjne były dotychczas organizowane po zakończeniu procesu rekrutacji
w czerwcu lub okresie wakacyjnym (lipiec lub sierpień). Niestety obecnie, w związku
z pandemią nie możemy zapewnić, że takie zajęcia będą mogły zostać przeprowadzone.

W tej sytuacji bezcenna jest Państwa pomoc przede wszystkim w pozytywnym nastawieniu dziecka do przedszkola.

  • wspominajcie, że czekają tam inne dzieci, które chcą się z nim bawić,
  • nie straszcie dzieci przedszkolem i nauczycielkami („zobaczysz w przedszkolu to Cię nauczą …, albo w przedszkolu to Ci dopiero pokażą…”),
  • wykorzystajcie zbliżające się miesiące na rozwój samodzielności dzieci – jedzenie, ubieranie się, korzystanie z toalety, da to bowiem dziecku poczucie pewności, a co za tym idzie spokoju.

 

JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM JUŻ MOGĘ I POTRAFIĘ

  • samodzielnie jeść (umiem pić z kubeczka, gryźć pokarmy twarde np. jabłko, marchewkę),
  • korzystać z toalety, sygnalizować swoje potrzeby fizjologiczne,
  • samodzielnie umyć ręce i buzię,
  • samodzielnie zdejmować i zakładać podstawowe części garderoby,
  • rozpoznawać swoje rzeczy wśród innych (dobrze jest dać rzeczy które już nosiło,
    a nie prosto ze sklepu, lub takie, które samo wybrało. Wszystkie rzeczy pozostawione na wypadek konieczności przebrania dziecka muszą być podpisane i umieszczone w podpisanym worku tekstylnym),
  • próbować samodzielnie wycierać nos,
  • znać swoje imię i nazwisko,
  • umieć o coś poprosić lub zapytać

Ważna jest także Państwa postawa w pierwszych dniach uczęszczania dziecka do przedszkola, gdyż dziecko wyczuwa doskonale emocje i je przejmuje – zatem SPOKÓJ. Wyjdźcie z domu wcześniej, by nie poganiać malucha i nie wprowadzać nerwowej atmosfery.

Zdecydowanie i spokojnie żegnajcie się z pociechą, ale nie za długo, by nie przedłużać trudnego momentu rozstania.

Płaczącemu dziecku powiedzcie, że teraz pocieszy go Pani, ponieważ Wy musicie spieszyć się do pracy, by równie szybko wrócić po niego do przedszkola. W pierwszych dniach, gdy powiecie dziecku, że będziecie zaraz po obiedzie, to tak bądźcie i nie łamcie danego słowa, da to dziecku poczucie bezpieczeństwa. Często sprawdza się model stopniowego wydłużania czasu pobytu dziecka w przedszkolu.

 

  1. Co dziecko powinno umieć w dniu rozpoczęcia edukacji przedszkolnej? W jakim stopniu musi być samodzielne?

Dziecko, które rozpoczyna uczęszczanie do przedszkola powinno być samodzielne
w czynnościach samoobsługowych takich jak korzystanie z toalety, jedzenie łyżką
i widelcem, picie z kubka, zakładanie butów i innych części garderoby.

Oczywiście w pierwszych miesiącach panie nauczycielki i pomoce nauczyciela wspierają dzieci, pomagają i kontrolują wykonywane czynności. Rolą Państwa, jako rodziców jest podjęcie takich działań w domu, aby dziecko miało okazję do ćwiczenia tychże czynności.

Ważne jest także dostosowanie garderoby dziecka, tak aby była wygodna i łatwa
do samodzielnego założenia np. buty na rzepy a nie wiązane, spodnie dresowe lub leginsy a nie jeansy zapinane na guzik i zamek itp.

 

  1. Ile dzieci może uczęszczać do jednej grupy?

W jednej grupie może być maksymalnie 25 dzieci.

 

  1. Jakie zajęcia dodatkowe są organizowane w przedszkolu i jaki jest ich koszt?

Ze względu na różnorodne zainteresowania dzieci oraz dbając o wszechstronny ich rozwój posiadamy bogatą ofertę zajęć dodatkowych. W przedszkolu prowadzona jest:

  • język angielski – 2x w tygodniu
  • rytmika – 2x w tygodniu
  • balet – 1x w tygodniu
  • zajęcia logopedyczne dla dzieci od 4 roku życia – 1x w tygodniu
  • warsztaty artystyczno-plastyczne – 1 x w miesiącu
  • warsztaty ceramiczne –  1 x na 2 miesiące
  • zajęcia edukacyjno-sportowe z elementami piłki nożnej – 1x w tygodniu
  • terapia ręki z elementami integracji sensorycznej –  1x w tygodniu
  • religia, na życzenie rodziców- dla dzieci 5-6 letnich – 1x w tygodniu

Wszystkie w/w zajęcia są bezpłatne.

 

  1. Czy dziecko musi uczestniczyć we wszystkich zajęciach dodatkowych? Czy można wybrać kilka?

Wszystkie dzieci uczestniczą w zajęciach dodatkowych, z wyjątkiem religii, która jest organizowana w przedszkolu na wniosek rodziców.

 

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, jesteśmy zobowiązani do przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym. Oznacza to, że przedszkola muszą zapewnić każdemu dziecku bezpłatną naukę języka obcego nowożytnego.

 

Rytmika – to zajęcia z  umuzykalnienia, które realizują podstawę programową dotyczącą rozwoju muzycznego, kształtowania zdolności twórczych dziecka, ale także wpływają na rozwój koordynacji ruchowej, aparatu mowy i rozwój społeczny.

 

Z pomocy logopedycznej korzystają dzieci od  4 roku życia, które zostały zbadane
i  zakwalifikowane przez specjalistę. Ponieważ zajęcia odbywają się 1 raz w tygodniu, dla uzyskania efektów terapeutycznych, ważne jest aby ćwiczenia zalecane przez logopedę były wykonywane przez dzieci w domu, wspólnie z rodzicami.

W sytuacji, gdy dziecko podczas zajęć zgłosi chęć odpoczynku – może nie brać aktywnego udziału w zajęciach tylko je obserwować.

 

  1. Ile wynosi odpłatność za przedszkole?

Na opłatę za przedszkole składają się dwie pozycje:

  • opłata godzinowa
  • opłata za wyżywienie

Pobyt dziecka w godzinach od 8:00 do 13:00 jest bezpłatny, rodzice ponoszą jedynie koszt      dwóch posiłków (I i II śniadania) w wysokości 6 zł dziennie, dla diet 7 zł.

 

Każda godzina pobytu dzieci przed 8.00 i po 13.00 wynosi 1 zł.

Koszt całodziennego wyżywienia wynosi 14 zł.

Koszt całodziennego wyżywienia za diety wynosi 15,00 zł.

Wysokość odpłatności jest zatem uzależniona od ilości zadeklarowanych w umowie płatnych godzin oraz od ilości dni roboczych w danym miesiącu.

 

  1. Czy mają Państwo własną kuchnię? W jakich godzinach podawane są posiłki?

Przedszkole korzysta z usług firmy cateringowej MBDJ spółka z o.o. z Poznania, który dba o to, aby potrawy serwowane dzieciom posiadały wszystkie składniki konieczne do ich zdrowego rozwoju oraz były komponowane w oparciu o wytyczne ministra zdrowia w sprawie żywienia dzieci oraz najnowsze wyniki badań dotyczące wpływu różnych produktów na zdrowie

Posiłki podawane są w następujących godzinach:

  • 9:00 – śniadanie
  • 11:20 – II śniadanie
  • 14.00 – obiad

Godziny mogą zostać przesunięte o ok. 15 minut w razie konieczności np. w dniach,
w których korygują z zajęciami dodatkowymi, wycieczkami itp.

 

  1. Czy uwzględniacie Państwo specjalistyczną dietę dla dziecka?

Tak, w przedszkolu uwzględniane są diety:

  • bezmleczna
  • bezglutenowa
  • wegeteriańska
  • wegańska

Aby dziecko korzystało z diety eliminacyjnej konieczne jest przedłożenie przez rodziców aktualnego zaświadczenie od lekarza specjalisty.

 

  1. Jak i kiedy należy zgłaszać nieobecność dziecka w przedszkolu?

Każdą nieobecność dziecka należy zgłaszać najlepiej w formie sms na numer przedszkolny +48  797 249 850, dzień wcześniej lub najpóźniej do godziny 7:30 w dniu nieobecności.

Brak zgłoszonej nieobecności powoduje naliczenie opłat za posiłki. Rodzice są zobowiązani powiadomić Przedszkole o długości nieobecności dziecka. Po długiej nieobecności, jeżeli dziecko ma przyjść do przedszkola prosimy rodziców o wcześniejsze poinformowanie, aby można zamówić posiłek. Jest to bardzo istotne zwłaszcza jeżeli dziecko korzysta ze specjalistycznej diety.

 

  1. Czy dziecko musi być przyprowadzane do jakiejś konkretnej godziny ?

Dzieci prosimy przyprowadzać do godziny 8:20.

O godzinie 8.30 rozpoczynają się zajęcia poranne, czasami są to także zajęcia dodatkowe.

 

  1. Co jeśli dziecko w trakcie dnia źle się poczuje? Jakie są procedury?

Jeśli dziecko źle się czuje, mierzona jest mu temperatura, rodzice informowani są telefonicznie o stanie zdrowia dziecka i proszeni są o jego odebranie.

Dziecku zapewnione jest miejsce odpoczynku na materacu.

 

  1. Co w sytuacji kiedy rodzic nie zdąży odebrać dziecka do godz. 17:00?

Jeżeli wiedzą Państwo, że z przyczyn losowych nie zdążą odebrać dziecka do godziny 17.00 to przede wszystkim należy poinformować o tym nauczyciela dzwoniąc na numer przedszkolny.

Rodzice zgodnie z zapisami umowy, zobowiązani są do uiszczenia dodatkowej opłaty za każdą rozpoczętą godzinę pobytu dziecka w przedszkolu po godzinie 17.00 w wysokości 60 zł.

Jeżeli dziecko zostanie pozostawione, a kontakt z rodzicami nie będzie możliwy, to podejmowane są kolejne kroki zgodnie z procedurami przyprowadzania i odbiory dziecka
z przedszkola.

 

  1. Czy nauczyciel może podawać leki mojemu dziecku?

W przedszkolu obowiązuje zakaz podawania leków przedszkolakom.

Kwestię tę reguluje zapis Ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami z 12 kwietnia 2019 r. (Dz.U. 2019 r., poz. 1078):

Art. 21.3.Podawanie leków lub wykonywanie innych czynności podczas pobytu ucznia
w szkole przez pracowników szkoły może odbywać się wyłącznie za ich pisemną zgodą.

Nie każdy pracownik musi przyjąć ten obowiązek.

 

  1. Czy placówka funkcjonuje w ferie i wakacje oraz w okresach okołoświątecznych?

Przedszkole pracuje 11 miesięcy, zamknięte jest w lipcu lub sierpniu, co roku w innym miesiącu (naprzemiennie).

Placówka funkcjonuje w okresach okołoświątecznych oraz w ferie. Z uwagi na zmniejszoną ilość uczęszczających dzieci zajęcia organizowane są wówczas w grupach łączonych. Kwestię tę reguluje zapis Statutu przedszkola:

  • 28 ust. 8 Ze względów organizacyjnych w dniach przedświątecznych, między poszczególnymi świętami lub w innych okolicznościach, przedszkole zapewnia opiekę przy liczbie zgłoszeń dzieci większej niż 20.

 

  1. Czy dzieci w przedszkolu muszą korzystać z książek?

 

Podstawą pracy w przedszkolu powinna być zabawa i różnorodna działalność dziecka, związana z prawidłowym rozwojem procesów poznawczych, uzyskaniem dobrego poziomu koordynacji wzrokowo-ruchowej, gotowości do nauki pisania i czytania, a w konsekwencji odpowiednie przygotowanie do podjęcia nauki w szkole.

 

Zasadniczym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Wsparcie to jest realizowane w szczególności poprzez różnego rodzaju zabawy i gry dydaktyczne.

 

Zatem korzystanie z podręczników w wychowaniu przedszkolnym jest nie tylko niekonieczne, ale wręcz niezalecane. W naszym przedszkolu korzystanie z pakietów edukacyjnych zawierających książki i karty pracy możliwe jest jedynie w grupie najstarszej realizującej roczne przygotowanie przedszkolne.

 

  1. Czy i jaki w przedszkolu stosowany jest system kar i nagród?

Dzieci potrzebują określenia granic, wyznaczenia tego co jest dozwolone, a czego nie wolno. „Kodeks  przedszkolaka”  ustalany co roku wspólnie z dziećmi, ma wspierać
i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad. Zarówno wzmocnienia negatywne, jak i wzmocnienia pozytywne odnoszą skutek wtedy, gdy stosuje się je na podstawie dobrej znajomości poszczególnych dzieci, z uwzględnieniem ich osobowości. Musi być także zachowana współpraca pomiędzy wychowawcami i rodzicami, gdyż jako przedszkole nie dysponujemy tak dużym wachlarzem możliwych wzmocnień.

Szczególnie skutecznym środkiem wychowania są wzmocnienia pozytywne, które mogą mieć w przedszkolu formę np.:

  • pochwały indywidualnej,
  • pochwały wobec grupy, nagrodzenie oklaskami,
  • pochwały przed rodzicem,
  • wyznaczania dziecka do prowadzenia wybranej zabawy,
  • przydzielenia ważnego zadania do wykonania, wybór na „ważną osobę”
    dyżurnego,
  • wyznaczenie dziecka na „pomocnika” przy realizacji określonego zadania,
  • możliwość wyboru przez nagrodzone dziecko ulubionej formy działalności, zabawy, czytanej książki itp.
  • drobne nagrody rzeczowe np. emblematy naklejki, pieczątki.

Ustalając pozytywne wzorce postępowania należy również pamiętać o ustaleniu konsekwencji za brak podporządkowania się ustalonym zasadom, czyli wzmocnienia negatywne, które mogą w przedszkolu mieć formę np.:

  • upomnienia słownego  indywidualnego (przypomnienie obowiązujących zasad),
  • poinformowania rodziców o przewinieniu,
  • czasowego odsunięcie od zabawy (w atmosferze spokoju i rzetelnej informacji, dotyczącej czynu, nie uderzające w charakter dziecka) ,
  • wyciszania dziecka przez indywidualne zabawy przy stoliku,
  • rozmowy na temat postępowania dziecka – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji),
  • zastosowania aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji.

Nasz system wychowawczy opieramy na zasadach „Pozytywnej dyscypliny”- jest to  metoda wychowawcza, oparta na wzajemnej miłości i szacunku, która czerpie z psychologii indywidualnej A. Adlera. Zakłada uprzejmość i stanowczość jednocześnie, a interakcję dorosły – dziecko opiera na wolności i porządku. Przyjmuje przy tym, że w miejsce braku wyboru (co jest typowe dla tradycyjnie pojmowanej dyscypliny), dziecko posiada ograniczony wybór uwzględniający granice innych ludzi