Najczęściej zadawane pytania przez rodziców
Publiczne Przedszkole Małe Talenty otwarte jest w godzinach 6:30 – 17:00.
Rekrutacja odbywa się 0d 4 do 15 marca 2024r.
3 placówki.
Nie. Należy jeszcze wniosek wydrukować, podpisać (wymagany podpis obojga rodziców) i dostarczyć wraz ze stosownymi dokumentami potwierdzającymi spełnienie kryteriów do placówki pierwszej preferencji.
Dane do logowania w systemie nabór uzyskuje się poprzez elektroniczne wypełnienie formularza wniosku, wówczas pop wygenerowaniu wniosku na jednej ze stron widnieje login i hasło.
Nie, ponieważ dziecko rejestrowane jest w systemie po wygenerowaniu wypełnionego wniosku. Wygenerowany i podpisany przez obojga rodziców wniosek należy dostarczyć do placówki pierwszej preferencji.
Nie. Na wyniki rekrutacji ma wpływa tylko liczba uzyskanych punktów.
Nie.
Nie. Rekrutacja odbywa się na wolne miejsca w przedszkolu bez podziału na grupy wiekowe.
Kwestię tę reguluje zapis ustawy Prawo oświatowe:
Art.131.1. Do publicznego przedszkola, oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze danej gminy.
Dzieci spoza gminy Komorniki mogą zostać przyjęte po zakończeniu rekrutacji zasadniczej i uzupełniającej, jeśli przedszkole posiada wolne miejsca.
Kwestię tę reguluje zapis ustawy Prawo oświatowe:
Art. 31.1 Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego.
Postępowanie rekrutacyjne na rok szkolny 2024/2025 dotyczy dzieci z roczników
2018-2021.
Kwestię tę reguluje zapis ustawy Prawo oświatowe:
Art.31.3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
Dzieci 2,5 letnie nie mogą brać udziału w rekrutacji, gdyż dziecko uzyskuje prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 3 lata. Natomiast dzieci 2,5 letnie mogą zostać przyjęte po zakończeniu rekrutacji zasadniczej i uzupełniającej, jeśli przedszkole posiada wolne miejsca.
System informatyczny NABÓR w rekrutacji, która rozpocznie się 1 marca br. nie będzie brał pod uwagę wniosków o przyjęcie dzieci urodzonych w 2022 r.
Tak, jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.
Podpis nie będzie wymagany, gdy jeden z rodziców został pozbawiony władzy rodzicielskiej lub gdy jego władza rodzicielska została ograniczona do danego zakresu spraw.
W przypadku braku zgody rodziców (podpisu obojga) konieczne jest rozstrzygniecie sądu opiekuńczego.
Dzieci w przedszkolu spędzają czas bardzo intensywnie, mają wiele zajęć edukacyjnych, ale także uczą się podczas wspólnej zabawy z rówieśnikami. Po tak intensywnych zajęciach, odpoczynek jest konieczny, zwłaszcza dla dzieci 3 letnich. Układ nerwowy dziecka nie jest w stanie funkcjonować „na wysokich obrotach” przez cały czas spędzony w przedszkolu. Nauczyciele w przedszkolu nie zmuszają dzieci do snu. W czasie, kiedy część dzieci zasypia, inne dzieci mogą odpoczywać na poduszce, słuchając spokojnej muzyki, bajek, kołysanek. To także pozwoli im zregenerować siły witalne. W grupach młodszych (3-latki) dzieci korzystają z leżaków, natomiast w starszych grupach jest to moment wyciszenia i relaksu.
Realizując podstawę programową oraz dbając o prawidłowy rozwój dzieci, przedszkolaki przynajmniej raz dziennie wychodzą na świeże powietrze. Brak wyjścia na dwór może być spowodowany jedynie bardzo niekorzystnymi warunkami pogodowymi.
Dlatego zwracamy szczególną uwagę i kierujemy prośbę do rodziców o zapewnienie odpowiedniego ubrania dzieciom.
Przedszkole nie zapewnia grupowego ubezpieczenia dla dziecka. Rodzice mogą wykupić we własnym zakresie.
Wyprawka dla przedszkolaka:
Tak, podczas „Drzwi Otwartych” będzie można obejrzeć przedszkole, dowiedzieć się szczegółów dotyczących funkcjonownia placówki oraz samego procesu rekrutacji.
Przedszkole można obejrzeć w formie „Wirtualnego spaceru” oraz przeglądając Galerię ze zdjęciami na stronie internetowej.
„Drzwi otwarte” w naszym przedszkolu odbędą się dnia 02.03.2024 r. w godz. 10:00-12:00 oraz 27.02.2024 r. w godz. 16:00-17:15
Zajęcia adaptacyjne były dotychczas organizowane po zakończeniu procesu rekrutacji
w czerwcu lub okresie wakacyjnym (lipiec lub sierpień).
Terminy zazwyczaj są podawane na spotkaniu organizacyjnym w czerwcu oraz na naszej stronie.
W tej sytuacji bezcenna jest Państwa pomoc przede wszystkim w pozytywnym nastawieniu dziecka do przedszkola.
JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM JUŻ MOGĘ I POTRAFIĘ
Ważna jest także Państwa postawa w pierwszych dniach uczęszczania dziecka do przedszkola, gdyż dziecko wyczuwa doskonale emocje i je przejmuje – zatem SPOKÓJ. Wyjdźcie z domu wcześniej, by nie poganiać malucha i nie wprowadzać nerwowej atmosfery.
Zdecydowanie i spokojnie żegnajcie się z pociechą, ale nie za długo, by nie przedłużać trudnego momentu rozstania.
Płaczącemu dziecku powiedzcie, że teraz pocieszy go Pani, ponieważ Wy musicie spieszyć się do pracy, by równie szybko wrócić po niego do przedszkola. W pierwszych dniach, gdy powiecie dziecku, że będziecie zaraz po obiedzie, to tak bądźcie i nie łamcie danego słowa, da to dziecku poczucie bezpieczeństwa. Często sprawdza się model stopniowego wydłużania czasu pobytu dziecka w przedszkolu.
Dziecko, które rozpoczyna uczęszczanie do przedszkola powinno być samodzielne
w czynnościach samoobsługowych takich jak korzystanie z toalety, jedzenie łyżką
i widelcem, picie z kubka, zakładanie butów i innych części garderoby.
Oczywiście w pierwszych miesiącach panie nauczycielki i pomoce nauczyciela wspierają dzieci, pomagają i kontrolują wykonywane czynności. Rolą Państwa, jako rodziców jest podjęcie takich działań w domu, aby dziecko miało okazję do ćwiczenia tychże czynności.
Ważne jest także dostosowanie garderoby dziecka, tak aby była wygodna i łatwa
do samodzielnego założenia np. buty na rzepy a nie wiązane, spodnie dresowe lub leginsy a nie jeansy zapinane na guzik i zamek itp.
W jednej grupie może być maksymalnie 25 dzieci.
Ze względu na różnorodne zainteresowania dzieci oraz dbając o wszechstronny ich rozwój posiadamy bogatą ofertę zajęć dodatkowych. W przedszkolu prowadzona jest:
Wszystkie w/w zajęcia są bezpłatne.
Wszystkie dzieci uczestniczą w zajęciach dodatkowych, z wyjątkiem religii, która jest organizowana w przedszkolu na wniosek rodziców.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, jesteśmy zobowiązani do przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym. Oznacza to, że przedszkola muszą zapewnić każdemu dziecku bezpłatną naukę języka obcego nowożytnego.
Rytmika – to zajęcia z umuzykalnienia, które realizują podstawę programową dotyczącą rozwoju muzycznego, kształtowania zdolności twórczych dziecka, ale także wpływają na rozwój koordynacji ruchowej, aparatu mowy i rozwój społeczny.
Z pomocy logopedycznej korzystają dzieci od 4 roku życia, które zostały zbadane
i zakwalifikowane przez specjalistę. Ponieważ zajęcia odbywają się 1 raz w tygodniu, dla uzyskania efektów terapeutycznych, ważne jest aby ćwiczenia zalecane przez logopedę były wykonywane przez dzieci w domu, wspólnie z rodzicami.
W sytuacji, gdy dziecko podczas zajęć zgłosi chęć odpoczynku – może nie brać aktywnego udziału w zajęciach tylko je obserwować.
Na opłatę za przedszkole składają się dwie pozycje:
Pobyt dziecka w godzinach od 8:00 do 13:00 jest bezpłatny, rodzice ponoszą jedynie koszt
dwóch posiłków (I i II śniadania) w wysokości 7 zł dziennie.
Każda godzina pobytu dzieci przed 8.00 i po 13.00 wynosi 1 zł.
Koszt całodziennego wyżywienia wynosi 17,00 zł.
Koszt całodziennego wyżywienia za diety wynosi 18,00 zł.
Wysokość odpłatności jest zatem uzależniona od ilości zadeklarowanych w umowie płatnych godzin oraz od ilości dni roboczych w danym miesiącu.
Przedszkole korzysta z usług firmy cateringowej MBDJ spółka z o.o. z Poznania, który dba o to, aby potrawy serwowane dzieciom posiadały wszystkie składniki konieczne do ich zdrowego rozwoju oraz były komponowane w oparciu o wytyczne ministra zdrowia w sprawie żywienia dzieci oraz najnowsze wyniki badań dotyczące wpływu różnych produktów na zdrowie
Posiłki podawane są w następujących godzinach:
Godziny mogą zostać przesunięte o ok. 15 minut w razie konieczności np. w dniach,
w których korygują z zajęciami dodatkowymi, wycieczkami itp.
Tak, w przedszkolu uwzględniane są diety:
Aby dziecko korzystało z diety eliminacyjnej konieczne jest przedłożenie przez rodziców aktualnego zaświadczenie od lekarza specjalisty.
Każdą nieobecność dziecka należy zgłaszać najlepiej w formie sms na numer przedszkolny +48 797 249 850, dzień wcześniej lub najpóźniej do godziny 7:00 w dniu nieobecności.
Rodzice są zobowiązani powiadomić Przedszkole o długości nieobecności dziecka. Po długiej nieobecności, jeżeli dziecko ma przyjść do przedszkola prosimy rodziców o wcześniejsze poinformowanie, aby można zamówić posiłek. Jest to bardzo istotne zwłaszcza jeżeli dziecko korzysta ze specjalistycznej diety.
Dzieci prosimy przyprowadzać do godziny 8:20.
O godzinie 8.30 rozpoczynają się zajęcia poranne, czasami są to także zajęcia dodatkowe.
Jeśli dziecko źle się czuje, mierzona jest mu temperatura, rodzice informowani są telefonicznie o stanie zdrowia dziecka i proszeni są o jego odebranie.
Dziecku zapewnione jest miejsce odpoczynku na materacu.
Jeżeli wiedzą Państwo, że z przyczyn losowych nie zdążą odebrać dziecka do godziny 17.00 to przede wszystkim należy poinformować o tym nauczyciela dzwoniąc na numer przedszkolny.
Rodzice zgodnie z zapisami umowy, zobowiązani są do uiszczenia dodatkowej opłaty za każdą rozpoczętą godzinę pobytu dziecka w przedszkolu po godzinie 17.00 w wysokości 80 zł.
Jeżeli dziecko zostanie pozostawione, a kontakt z rodzicami nie będzie możliwy, to podejmowane są kolejne kroki zgodnie z procedurami przyprowadzania i odbiory dziecka z przedszkola.
W przedszkolu obowiązuje zakaz podawania leków przedszkolakom.
Kwestię tę reguluje zapis Ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami z 12 kwietnia 2019 r. (Dz.U. 2019 r., poz. 1078):
Art. 21.3.Podawanie leków lub wykonywanie innych czynności podczas pobytu ucznia
w szkole przez pracowników szkoły może odbywać się wyłącznie za ich pisemną zgodą.
Nie każdy pracownik musi przyjąć ten obowiązek.
Przedszkole pracuje 11 miesięcy, zamknięte jest w lipcu lub sierpniu, co roku w innym miesiącu (naprzemiennie).
Placówka funkcjonuje w okresach okołoświątecznych oraz w ferie. Z uwagi na zmniejszoną ilość uczęszczających dzieci zajęcia organizowane są wówczas w grupach łączonych. Kwestię tę reguluje zapis Statutu przedszkola:
Podstawą pracy w przedszkolu powinna być zabawa i różnorodna działalność dziecka, związana z prawidłowym rozwojem procesów poznawczych, uzyskaniem dobrego poziomu koordynacji wzrokowo-ruchowej, gotowości do nauki pisania i czytania, a w konsekwencji odpowiednie przygotowanie do podjęcia nauki w szkole.
Zasadniczym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Wsparcie to jest realizowane w szczególności poprzez różnego rodzaju zabawy i gry dydaktyczne.
Zatem korzystanie z podręczników w wychowaniu przedszkolnym jest nie tylko niekonieczne, ale wręcz niezalecane. W naszym przedszkolu korzystanie z pakietów edukacyjnych zawierających książki i karty pracy możliwe jest jedynie w grupie najstarszej realizującej roczne przygotowanie przedszkolne.
Dzieci potrzebują określenia granic, wyznaczenia tego co jest dozwolone, a czego nie wolno. „Kodeks przedszkolaka” ustalany co roku wspólnie z dziećmi, ma wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad. Zarówno wzmocnienia negatywne, jak i wzmocnienia pozytywne odnoszą skutek wtedy, gdy stosuje się je na podstawie dobrej znajomości poszczególnych dzieci, z uwzględnieniem ich osobowości. Musi być także zachowana współpraca pomiędzy wychowawcami i rodzicami, gdyż jako przedszkole nie dysponujemy tak dużym wachlarzem możliwych wzmocnień.
Szczególnie skutecznym środkiem wychowania są wzmocnienia pozytywne, które mogą mieć w przedszkolu formę np.:
Ustalając pozytywne wzorce postępowania należy również pamiętać o ustaleniu konsekwencji za brak podporządkowania się ustalonym zasadom, czyli wzmocnienia negatywne, które mogą w przedszkolu mieć formę np.:
Nasz system wychowawczy opieramy na zasadach „Pozytywnej dyscypliny”- jest to metoda wychowawcza, oparta na wzajemnej miłości i szacunku, która czerpie z psychologii indywidualnej A. Adlera. Zakłada uprzejmość i stanowczość jednocześnie, a interakcję dorosły – dziecko opiera na wolności i porządku. Przyjmuje przy tym, że w miejsce braku wyboru (co jest typowe dla tradycyjnie pojmowanej dyscypliny), dziecko posiada ograniczony wybór uwzględniający granice innych ludzi